Wdrażanie systemów automatyki. Jak to wygląda w praktyce?
Prawdziwie nowoczesne przedsiębiorstwo nie może się w dzisiejszej dobie obyć bez daleko posuniętej automatyzacji procesów. Tylko firma, która w dużej mierze polega na pracy robotów, może uzyskać prędkość i wydajność pozwalającą konkurować z innymi podmiotami na rynku.
Dlaczego wdrażanie systemów automatyki jest tak ważne dla sukcesu przedsiębiorstwa? Dlatego, że jeżeli tylko roboty są odpowiednio zaprojektowane i zaprogramowane, przewyższają one znacznie zdolności pracowników. Są szybsze i bardziej efektywne, a automatyczny sposób ich działania odpowiada zadaniom, które składają się z powtarzalnych czynności. Jednocześnie robotyzacja dla firm nie oznacza wcale bezrobocia dla pracowników. Dzięki niej osoby, które dotychczas wykonywały żmudną pracę fizyczną, zyskują możliwość poszerzenia swoich kwalifikacji i bardziej kreatywnego działania. Tak więc automatyzacja niesie ze sobą korzyści dla wszystkich osób tworzących przedsiębiorstwo – zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników.
Etapy wdrażania systemów automatyki
Jak w praktyce wygląda wdrażanie systemów automatyki? W dużej mierze zależy ono od specyfiki danego przedsiębiorstwa. Roboty, które będą zastosowane do działania, muszą odpowiadać zapotrzebowaniu na konkretny rodzaj pracy. Można wyróżnić jednak pewne uniwersalne fazy, które składają się na proces wdrażania systemów automatyki. To kolejno:
- etap przygotowawczy,
- etap projektowy,
- etap implementacji,
- etap obsługi.
Etap przygotowawczy, jak sama nazwa wskazuje, wiąże się ze wstępnymi działaniami w celu wdrożenia systemu automatyki. Obejmuje on między innymi selekcję właściwych urządzeń oraz sporządzenie harmonogramu, według którego będzie realizowany projekt. Etap projektowy jest bardziej szczegółowy. W jego trakcie sporządza się już nie wstępny, tylko dokładny plan działania, na podstawie którego zostaje wdrożony system. Ostatecznie projekt realizowany jest na etapie implementacji. Po przeszkoleniu załogi w ten sposób, aby potrafiła ona radzić sobie ze sprzętem, następuje etap obsługi, który wiąże się ze wsparciem technicznym podczas użytkowania już wdrożonego systemu automatyki.